Zatímco rozhlasové šíření zvuku pivu příliš nepomůže, vynález již němého filmu dokázal ukázat pivo v celé jeho kráse.
Pivo v rozhlase žádnou větší roli nemá až na to, že se jím i v pracovní době mohou nalévat jeho redaktoři. V oblíbených rozhlasových inscenacích, které se částečně odehrávají v hospodě je pivo a jeho konzumace pouze znázorněna více či méně podařenými ruchy. Naprosto jiná je situace v televizi a ve filmu. Filmové hospodské scény byly populární již ve 30. letech minilého století. Jmenujme namátkou Hostinec U kamenného stolu, Hotel Modrá hvězda nebo Anton Špelec ostrostřelec s nezapomenutelným Vlastou Burianem. Při citlivém zpracování výčepního tématu člověk na pivo dostane chuť přímo v kinosále nebo doma před televizní obrazovkou. Geniální jsou filmové předlohy Bohumila Hrabala, ze kterých pivo přímo tryská. Ať už to jsou Slavnosti sněženek nebo náš nejklasičtější pivní film všech dob – Postřižiny. Pivo pil i legendární Jára Cimrman a k tématu se přiřadil svou Hospodou Na Mýtince. Svého času byl poměrně široce sledován i televizní seriál Hospoda, který však byl dle mého názoru poměrně plochý a prvoplánový. Co se týče pivní problematiky, poněkud zaostává dokumentaristická tvorba. Počátkem roku 1994 se nám s několika nadšenci podařilo přimět tenkrát ještě poměrně přístupnou Českou televizi Ostrava k natočení asi hodinového dokumentu Pivo, pivo, pivo, který oslavoval české pivo a snažil se poukazovat na dobové problémy jako např. zvyšování cen, neprofesionalitu výčepních, pivní monopoly atd. Repliky hospodských štamgastů byly prostříhávány s komentáři majitelů restaurací, pivovarníků nebo i s hláškami samotného Bohumila Hrabala. Od té doby se až na několikadílný britský instruktážní miniseriál o pivu nic podobného na našich obrazovkách neobjevilo.
V roce 2004 jsem byl osloven jistým pražským výrobním štábem, který hodlal natočit seriál o českém pivu a měl zájem mimo jiné i čerpat z mé první pivní knihy Pivní labyrynt světa a ráj srdce. Vyrobil dokonce i pilotní, podle mne velice zdařilý díl. Česká televize však odmítla plánovaný seriál odkoupit s vysvětlením, že se jedná o podporu alkoholismu.
O 8 let později jsem se setkal s mladým filmovým režisérem Janem Látalem, který měl v plánu se svou filmovou společností natočit o českém pivu celovečerní dokument. Zejména se film měl zabývat problematikou zhoubné globalizace, která bohužel ovlivňuje i náš pivní průmysl.Po zhruba 9 měsících práce se však někdo vloupal do studia a ukradl kameru za půl milionu a všechen doposud natočený materiál. Ptám se: Nemají v tom náhodou prsty zástupci velkých zahraničních společností? Takový SAB Miller by toho byl určitě schopen!
Na smysluplný film o pivu si tak musíme počkat. Přitom samotné pivo by si takovou mediální pozornost jistě zasloužilo!
Ano,zásluhou jakéhosi zlosyna zmizel nejen cenný materiál,ale i první a poslední
záchvěv mé kariéry před filmovou kamerou…Nezbývá než souhlasit s poslední větou autora v jeho komentáři z 18.1. t.r.
Ahoj Martine,
jak píšeš o té krádeži v posledním odstavci-chápu dobře, že jde o ten dokument natáčený na PIHA v prosinci?
Eva
Ano, jedná se o dokument, který se začal natáčet loni v březnu a jeho součástí bylo i natáčení v Praze. Holt nám není přáno aby z nás byly filmové hvězdy. Tak asi zůstaneme u toho piva….