vše o prvním českém pivním muzikálu…..
Pivo v zemi, která se může právem chlubit jeho největší spotřebou na občana na světě je zajisté neopominutelným fenoménem a zasluhuje si vedle výtvarných a literárních též hudebně-dramatické ztvárnění .Proto také vznikla pivní zpěvohra Zběsilá pípa jediného autora – ostravského náruživého pivního znalce a cestovatele Martina Jaroška, který krátce po vydání své literární pivotiny Pivní labyrint světa a ráj srdce dal své životní vášni novou uměleckou formu.
V naši hektické, euroglobální době je české pivo a národní pivařství konfrontováno s mnoha současnými problémy.Monstrózní společnosti typu Heineken či SAB Miller zaplavují trh nepitelnými sračkami, ke kterým si ukradli tradiční názvy a ochranné známky ,.tupá česká pivní veřejnost huštěná ještě tupějšími komerčními televizemi lehce naletí na velkohubou reklamu , bezdůvodně zavrhuje své regionální pivovary a ničí si vkus i zdraví chemickými dryjáky, jenž nemají s poctivým českým mokem prapranic společného.Je třeba chránit poctivé a tradiční české pivnice, hospodské mezilidské vztahy a kulturu vaření a čepování piva. V pravé hospodě jsou si všichni rovni, nikdo se nad nikým nevyvyšuje, jestli-že tak činí, je příslušným způsobem usazen a do výčepních zařízení mají bez trapných předsudků neomezený přístup také ženy.
Ve zpěvohře vystupují krom modelového komparsu a stafáže též osobnosti jako je nadšený propagátor zdravého piva Dr.Knut Sorensen z Dánska, zloduch Anheuser-Busch, který uloupil ochrannou známku Budějovického Budvaru, vyléčený abstinent, pivní víla léčící pár kapkami chmelového produktu i těžce raněné jednotlivce a další.
I když myšlenka pivního muzikálu se zrodila již v roce 1997, její realizace se uskutečnila až za dlouhých 7 let.Přestože byl materiál nabídnut několika ostravským poloprofesionálním scénám, zpěvohra v atmosféře Umění, kde jsou uznávaná pouze díla erudovaných autorů jako je např.Kafka, Beckett či hlubokomyslné dramatické opusy aspirativních principálů, nebyla pro svou zjevnou non-artificiální plytkost přijata.Proto byl autor nucen postavit vlastní divadelní soubor, který dnes tvoří jak zkušení herci profesionální, tak rutinovaní ochotníci a dokonce i amatéři, kteří nemají s divadelní činností takřka žádné zkušenosti.
Výběr aktéru se však ukázal šťastným, což potvrdily i dvě ostravské premiéry, které se konaly v domovské pivnici souboru a v jednom z místních kulturních domů.Interakce a týmová spolupráce jednotlivých aktérů vskutku vynesla zralé nahořklé chmelové šištičky v podobě nadšených ovací diváků a i zájmu regionálních médií.
Na pódiu se vtipkovalo, zpívalo, tančilo a hlavně pilo točené pivo ze sponzorujícího pivovaru Bernard, neboť celý šílený děj pivního kusu se odehrává v hospodě snů s kvalitním mokem, úslužným vrchním a bodrými pivaři, kteří jsou u oroseného půllitru schopni vyřešit nejednu lokální i globální krizi.Snad jedinou slabostí obou prvních představení byla počáteční nejistota a nervozita zejména méně zkušených protagonistů a prozatím nedořešená technická stránka vystoupení.
Jelikož výprava První České Pivní Zpěvohry Zběsilá Pípa je nenáročná a finanční nároky herců prozatím velice skromné, je toto představení značně mobilní a mají jej šanci uvidět pivaři i civilisté po celé republice.