Vzpomínám, jak jsme si kdysi v hlubokém socialismu snili jaký je kapitalismus ráj. Nejen že kvete soukromé podnikání a zákazník má možnost výběru, ale hlavně že podnikatel má jakési slušné chování se kterým přistupuje ke klientovi, který ho živí.
U nás žádný kapitalismus není. Nazývat současný korupční a byrokratický systém tržním hospodářstvím je naprostý výsměch onomu termínu. Navíc chování zaměstnanců služeb k zákazníkům se čím dál více radikalizuje. Jestliže ve 12.30 v neděli zatelefonuji do restaurace Panský mlýn v Opavě se žádostí o lakonickou informaci ohledně jejich vlastního piva očekávám stručnou a jasnou odpověď. Nehodlám se dozvídat historii lokálního rybářství ani podrobný postup při vaření dotyčných pivních značek. Chtěl jsem jen vědět, zda-li je restaurace na Lidické ulici, kde kylešovické pivo loni čepovali v neděli otevřena. Žena na druhém konci mobilní linky mne však ani k této otázce nepustila. Neměla ani deset sekund času. Mám naprosto na háku, zda-li v oné době roznášejí meníčka. Odpověď typu: „Nemám teď čas s vámi rozebírat pivo. Zavolejte jindy“ bych možná očekával od zaměstnankyně Jednoty v 70. letech, určitě však ne od osoby, která poskytuje služby a má mít zájem na propagaci produktů, ze kterých potažmo profituje.. To jsem tedy již dlouho nežral.
Ať již byla ona persona spojena s vlastnictvím dotyčného podniku nebo pouhým zaměstnancem, toto jednání je nepřípustné a mne jako potenciálního zákazníka hluboce uráží. Opravdu jen jako potenciálního. V naší zemi je v současnosti na 380 pivovarů a já odmítám pít pivo vyráběné v provozovně, kde pracovníci nedisponují slušným chováním.