Trvalo to, ale nakonec jsme se dočkali….
Když jsem se před Vánoci roku 2015 dozvěděl o vznikajícím pivovaru v Ostravě Heřmanicích, byl jsem velmi potěšen. V tě době bylo do restaurace Beseda nainstalováno staré zařízení z minipivovaru v Dolním Sklenově (původně Žabeň) a čekalo se na jeho zprovoznění. Besedští podnikatelé však už v oné době vyráběli na Hukvaldech pivo dle své receptury.
Mé tehdejší posezení v Besedě bylo trochu rozpačité. Strefili jsme se termínově do jakési nekompromisní uzavřené společnosti (pravděpodobně z blízkého nápravného zařízení) a byli jsme odsunuti do tehdejší kuřácké špeluňky. Nová „jejich“ dvanáctka však nebyla nejhorší.
Pak se pivovárek budoval a probíhal boj s byrokratickou kobylou o kulaté razítko. Vše dopadlo dobře a já konečně mohl po dlouhé době čekání nové pivko ochutnat. V Heřmanické Besedě (asi je to oficiální název) bylo kolem 13 hodin rušno. Vydávala se „meníčka“ Porce vypadaly lákavě, rovněž cena kolem 85 Kč nevypadala nejhůř. Všude však vládlo logo Ostravaru. Mladé usměvavé dívčiny coby obsluha rovněž potěšily, jen to pivo mohlo být natočen rychleji.
Začínám světlou 11. Chtělo by to přichladit a vytvořit úhlednější pěnu. Seřídit výčepní aparaturu tak, aby se dalo „hladinkovat“. To chce však zaměstnancům trpělivě vysvětlit. Samotné pivo celkem ujde, jen se mi ve srovnání, co jsem pil pod stejnou značkou pil před nějakou dobou zdá poněkud neutrálnější. Jakýsi charakter chuti, který připomíná dnes už skoro historický Ostravar z 80. let však naštěstí zůsal. Tím se pivo Heřman odlišuje od většiny okolních značek. Polotmavá 13°se mi zdá již teplotně optimálnější a chuťově vyhraněnější. Přes vídeňskou zakulacenost disponuje jakýmsi chuťovým !ostnem“, který trochu vystupuje a chuť zpříjemňuje.
Nejvíce mi zase chutnala světlá 12°. kterou jsem si večer nalil z petky. Nižší hořkost, na chuťovém ekvalizéru zvýrazněné středové pásmo a příchuť, která mi – rodilému Ostravákovi zapadá do kontextu Slezské Ostravy.
Bohužel, nikde v restauraci logo, pivní tácky, sklenice, dokonce ani nálepky na PET láhve. Toto je dokonce myslím porušení nějakého obchodního či spotřebitelského zákona. Argumenty, že všechno je ve stádiu příprav u mne neobstojí. Po několika letech by už to mělo být hotovo.
Podobny pripad je Restaurace Na Stare Poste v Loucne nad Desnou, kde je soucasti rodinny pivovar Bravur, vsude jen reklama na Krusovice a o vlastnim pive skoro nikde ani zminka. Jinak pivo neno vubec spatne.
To se mi nedávno stalo v Podhorském minipivovaru. Přinesla mi místní pivo v krýglu od Radegastu s velkou omluvou s tím, že originální sklo došlo.No, nevím, logo jsem obrátil na druhou stranu, abych ho neviděl, ale stejně to do jinak dobrého piva nějak prosakovalo… Každopádně, pokud se investuje tolik prostředků do vlastní technologie, tak nějaké drobné na vlastní sklo i podtácky by měly ještě najít.
Díky za komentář Martine. Já se pravidelně dívám na stránky restaurace Beseda (naposledy včera) a naprosto žádná zmínka o tom, že je místní minipivovar v ostrém provozu…?! Jediná propagace je zaměřená na pivo Ostravar :(. To si opravdu „provozovatelé“ pivovaru (Besedy) nenajdou cca 5 minut na to, aby informovali na svých webových stránkách o této skutečnosti? Nikdo po nich přece nechce slavnostní rauty, tiskové konference a spoty na Nově. Za mne totální diletantismus a velký palec dolů. Z dobře informovaných zdrojů vím, že snad majitel provozní části minipivovaru není totožný s majitelem objektu (tzn. Besedy). Jak bude taková „symbióza“ fungovat mi není zcela jasné, v oblasti reklamy každopádně nefunguje již nyní.
Je to asi české specifikum – nedotahovat věci do konce. Ono se to „nějak“ poddá…..