Takřka shakespearovská otázka mne napadla při popíjení piva z žateckého pivovaru Falcon (Falkon?). Tento mok se totiž jmenoval This Is a Beer.
Jednalo se o silnou ipu s EPM 16%. Dnes to není nic zvláštního, ale před takovými 35 lety by to bývala docela kuriozita. Tenkrát se silnější speciály vařívaly převážně v době vánočních či velikonočních svátků.
Pamatuji si 16° tmavého Ondráše z Litovle.
Počátkem 90. let jsem objevil v Praze Novopackou 16° Valdštejn.
Dnes si můžeme pochutnávat na mocných speciálech po celý rok. A těch značek! xV hospodách plno výčepních kohoutů umožňuje takřka neomezený výběr. V současnosti není žádných překážek v distribuci piv z opačného konce republiky nebo dokonce ze zahraničí. Vše je jen otázkou správné logistiky. A k dnešnímu datu se nalézá na našem území 550 provozoven! To jsem si nedokázal představit ani ve svých nejdivočejších pivních snech!
Potud dobré.
Upíjím silné ipy a dále přemýšlím.
Když jsem ochutnával 11° žatecké pivo Lučan v roce 1982 byl jsem úplně u vytržení. Z mateřského města jsem znal tenkrát nepříliš chutný Ostravar a alternativní Radegast a Zlatovar. V Čechách měli Staropramen (v té době celkem chutný), Popovického Kozla (mňam) a na jihu Budvar, Šumavský ležák nebo Regenta. Ale ten Žatec pro mne byl zdaleka nejšpičkovější.
Tak jde bohužel vývoj. V posledních letech stálo žatecké pivo takřka za hovno a dnes dotyčný pivovar ukončil svou produkci. Prý se věnuje pouze omezené výrobě speciálů.
Mok s anglosaským názvem od „Sokola“ určitě splňuje všechny požadavky na tu správnou ipu. Je vyroben z vody, sladu, kvasnic a chmele. Nejspíš žádné náhražky a urychlované výrobní postupy. Přesto mi ono pivo chutná dost cize. Chybí mi v něm jemnost, jinotajnost a konečně i laskavost. Své zákazníky si určitě najde ale podle mne ztrácí už své poslání běžného národního nápoje.
A to možná i proto, že půllitr stojí celých 95 korun.
Z českého piva se stává luxusní zboží a pokud neochabuje kupní síla pivařské komunity platí zákon nabídky a poptávky.
Současná i minulá vláda vyhlásila hospodským likvidační válku ať už to bylo pro mnohé provozovatele technicky i nákladově náročné EET, nezákonné a protiústavní zavírání provozoven, nynější vyšroubované ceny energií a nakonec i živená nenávist, která může vést i k berním pogromům na tento druh (i jiné druhy) podnikatelů.
Síť hospod v našem slova smyslu řídne. Je to způsobeno také sociologickými změnami ve společnosti. Omezení přímé komunikace, přetechnizování, dobrovolná izolace jedince. Mnozí návštěvníci restaurací u notebooku srkají colu či jiné sračky, jejich starší spoluobčané kvůli cenám konzumují raději dumpingové petky ze supermarketů doma.
Hospody se vylidňují a postupně přestávají plnit svůj původní účel.
Některá piva ztratila svou chuť, mnohé značky naopak chutěmi doslova překypují.
Vše plyne a dvakrát nevstoupíš do jedné řeky.
Platí to i o našich knajpách?
Is It really stil a beer?