U Avara zameteno

Připadal jsem si jako ve zlém snu, do kterého se vkrádá nepříjemná logika. V hospodě Hlučínského starého pivovaru Avar bylo čistě zameteno. Pryč z dřevěné podlahy byly celé vrstvy slupek z arašidů, které byly hostům k dispozici zdarma. Něco se zajisté muselo stát! 

Mou domněnku potvrdila servírka ve slušivém prajzském kroji. Podnik (zatím se zdá, že se jedná pouze o restauraci) má nového majitele. Za posledních 20 let je majetkové vlastnictví pivovaru v Hlučíně značně složité a nepřehledné, tak jsem nepochopil zda-li ostravské podnikatelce paní Nadi hospoda přímo patří nebo ji má pouze v pronájmu. Nicméně přesně podle přísloví, že nové koště dobře mete bylo zameteno. Historie hlučínského pivovaru je dosti pohnutá. Od svého založení roku 1526 podnik několikrát vyhořel a v roce 1904 byl definitivně zrušen. O 90 let později jeho tradici obnovil místní podnikatel, bývalý jaderný fyzik Leonard Plaček. Pivovar začal opět vařit – chutný 11°ležák světlý i tmavý. V polovině 90. let bylo mnoho plánů, zpočátku pivovar zásobil asi deset hospod, zejména v Ostravě, pivo však bývalo špatně ošetřené a tak HSP (Hlučínský starý pivovar) získal poměrně špatnou pověst. Leonard Plaček byl však bojovník. Zvykl si na to, že v okolí mu jeho objekt většina lidí závidí a pití jeho piva bojkotuje a kvůli svému pivovaru se rozkmotřil takřka s celou svou rodinou. Pivo se během doby jmenovalo Hlučínský ležák, Leovar, Bivoj, Slezský Korbel a nakonec se úspěšnou obchodní značkou stal název Avar. Z jedenáctky se mok změnil na dvanáctku a dnes díky řádnému prokvašení disponuje zhruba pěti procenty alkoholu. Toto pivo se příležitostně objevuje ve většině republiky a vyváží se hlavně do Polska, Německa, Itálie a před pár lety se chystala dokonce várka na Nový Zéland. Avar se dokonce objevil v jedné zahraniční publikaci s názvem: 100 světových piv, které musíte ochutnat než zemřete (nebo tak nějak).

Zopakoval jsem svou návštěvu Avaru o několik dní později. Hosté u půllitrů hlučínského moku opět křupali buráky a skořápky fortelně sypali na zem. Naštěstí svět zůstal v pořádku. Jak si vede podnik pod novým managementem? Servírky sice trochu brblají, některé položky na jídelním lístku zdrahly a filozofie nové šéfky je prý dostat z kapes Prajzáků peníze. Osobně si myslím, že jednodušším cílem je vyřešit kvadraturu kruhu. Pivo je však dobře uvařené a řádně ošetřené. Věřme, že to tak vydrží i dalších 20 let.

Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuálně a jeho autorem je Jarosek. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>