Je to již neuvěřitelných 10 let, co ostravský Hobit uvařil své první pivo.
Do osudného roku 2007 se v Ostravě nenalézal ani jeden minipivovar. Tentokrát spolu o prvenství závodil Hobit se Zámečkem Zábřeh a dodnes není oficiálně potvrzeno, kdo z nich byl vlastně ten prvý.
Dnes už je to jedno. V Ostravě pivovarů přibylo, dováží se zde plno jiných atraktivních značek a scénu vhodně doplňují pivovárky létající a domovarníci. Přesto vzpomínám na první Qásky. Světlý, polotmavý, tmavý. O dva roky později jsem pro Hobit vymyslel Kunětického Hejkala a v roce 2010 i Svatomartinský speciál. Prostory minipivovaru se rekonstruovaly a rozšiřovaly. Sortiment rostl.
Na podzim 2012 se v projektu objevilo i vybudování nekuřácké restaurace. Tak vznikl Skákající poník a komplex Pivovarského domu. Další dva roky jsem v tomto stánku působil i já. Mám z tohoto období dosti smíšené pocity. Šéf Štverka se s novou realitou teprve seznamoval a větší část potřebné činnosti svěřil jistému ambicióznímu mladému muži. Ten od počátku s příslovečnou pověstí nového koštěte zavalil tehdejší personál schůzemi, poradami a školeními. Už jsem se i obával, že budu přinucen některou sobotu v rámci team buildingu provozovat bungee jumping. Chystal i nějakou instruktáž o komunikaci. Přitom nebyl schopen při svém vzdělání jasně vysvětlit, kterak vypočítat marži z velkoobchodní ceny. Asi za 14 měsíců se ukázalo, že dotyčný aktivista, který bral mimochodem 25 tisíc čistého měsíčně si svými aktivitami přišel bokem nelegálně na slušnou sumu ze společné kasy.
I po personálních reformách v Pivovarském domě vládl chaos a insolvence. Musel jsem často před šéfem schovávat pokladničku, abych měl na svou výplatu a na nákup objednaného zboží. Pivo se však prodávalo dobře a já jsem si na svém postu přišel i na velmi chutné naturálie. Zůstal jsem k podniku loajální až do konce roku 2014, kdy se mnou Štverka ze dne na den ukončil spolupráci. Nedělal jsem si za posledních 14 let žádné zásluhy z toho, jak jsem se snažil Hobit propagovat na české i zahraniční pivní scéně nebo v médiích (tisk, internet, rozhlas, televize, film). Nepočítal jsem, kolik jsem v tomto zařízení utratil peněz a kolik jsem vymyslel a zorganizoval akcí, aby se místní hosté bavili. Co naplat. Naštěstí je u nás dalších asi 410 pivovarů, kde se mohu případně seberealizovat.
15°IPA Výročňák je typickým produktem Pivovarského domu Ostrava. Profesionální, řemeslně dokonalý mok, který mne však stejně jako jeho výrobce už ničím pozitivním či originálním nepřekvapí.